BMW 430d xDrive Coupé – Jednoduše sáňka dolů!

rodina

BMW se nikdy „nepáralo se zatuchlými myšlenkami“, vždy mělo odvahu experimentovat a po počátečních rozpacích si myslím, že s bobřími zuby nejen neudělali přešlap vedle, ale udělali zase něco nového, co bude hodnotné, co nevyjde z módy během pár let. Testovaný model zdobila navíc barva Gravit Grey z palety BMW Individual, balík M Sport Pro a devatenáctipalcová kola.

Interiér je zaměřen na řidiče, sedí se pěkně hluboko a přístrojová deska s vysokým středovým tunelem obepíná řidiče. Samozřejmostí je dotykový displej s možností ovládání systémem iDrive, hlasem či gesty, ale obzvláště oceňuji, že navzdory všem trendům v BMW ponechala důležitá tlačítka a ovladače venku, tedy mimo dotykový displej. Přímo si tak můžete měnit nastavení klimatizace, jízdní režimy, ale například také intenzitu podsvícení přístrojů. Takhle se to má dělat, ne všechno schovávat do displeje!

Za jeden z nejdůležitějších prvků vozidla obecně považuji sedadlo, neboť na jedné straně je jedním z prvků, které zprostředkovávají kontakt s vozidlem, na straně druhé sedadlo definuje komfort. Ale bohužel v případě testovaného modelu jsem si nepřišel na své. Sedák je totiž mělký, takže mi z něj stehna padaly stranou, a ani boční opora opěradla se neblýsla v bůhvíjakém světle, ačkoli sedátko umožňovalo přifouknout bočnice. Vzhledem k potenciálu podvozku by si čtyřka zasloužila výraznější sedadla. Největší vtip je, že neobstojí ani argument, že jsou takové, aby byly pohodlnější. Výrazněji tvarovaná sedadla by byla stejně pohodlná, dokonce si dovolím říci, že ještě pohodlnější i vzhledem k tomu, že by vám z nich stehna nepadala stranou. Možná by se do nich hůře nastupovalo, ale tu daň bych rád zaplatil.

V případě kupé neočekávám, že by vzadu někdo někdy seděl, ale čtyřkové BMW mě příjemně překvapilo. Sám za mnou bych si klidně poseděl nějakou tu kratší cestu. Vůbec to tam není stísněno. Třeba však dodat, že sedím poměrně nalepený na volant a vzpřímeně, takže za mnou je více místa než za typickým zákazníkem BMW.

650 Nm a 5,5 l/100 km

Pod přední kapotou pracoval třílitrový diesel s výkonem 210 kW a ohromujícím točivým momentem 650 Nm. To jsou údaje, které již samy o sobě vzbuzují respekt, ale skutečná síla motoru nespočívá pouze v hrubé síle, ale v jeho charakteristice. Samotný zdvihový objem válců je zárukou toho, že se motor pobere za plynem hned od prvního momentu přidávání plynu. Kromě toho je přeplňování řešeno dvoustupňově, aby motor měl co nejmenší možnou turbodieru. Menší nízkotlaké turbodmychadlo má navíc pro ještě lepší reakce proměnlivou geometrii rozváděcích lopatek turbíny. Do toho je motor nově podporován 48-voltovou mild-hybridní technologií, která dokáže podpořit motor výkonem 8 kW okamžitě po přidání plynu – během zlomku sekundy. Když si to všechno sečtete, tak vám musí vyjít, že motor reaguje na plyn velmi rychle a velmi rychle silou lokomotivy. Přitom je tichý a zvuk, který vydává, je pěkný sytý zvuk řadového šestiválce. Mimochodem, v porovnání s předchozí generací motor zaznamenal výrazný nárůst výkonových parametrů – plus 20 kW a plus 90 Nm.

Navzdory obrovskému silovému potenciálu dokáže tento motor jezdit extrémně úsporně. Aniž bych ho nějakým způsobem omezoval, jsem dosáhl průměrné spotřeby 5,5 l/100 km. To se nedá nijak jinak hodnotit než „sáňka dolů!“. Ke spotřebě přispívá i již zmiňovaná mild-hybridní technologie, která mimo jiné umožňuje vypnout motor, a to nejen před zastavením na křižovatce (pod 15 km/h), ale také za jízdy, když uvolníte plyn (v rozmezí 25 – 160 km/h) ). Navíc funkce plachtění s vypnutým motorem je aktivní nejen v režimu Eco Pro, ale také v režimu Comfort. Když už jsem zmínil režimy, kromě zmíněných dvou máte k dispozici další dva – Sport a Adaptive. To jsou pouze základní režimy, některé z nich totiž poskytují možnost doladění daného režimu. Sportovní režim například poskytuje tři podrežimy – Standard, Plus a Individual.

Divy

Testovaný motor se standardně dodává s pohonem všech čtyř kol xDrive. V našem případě byl doplněn o příplatkový sportovní diferenciál na zadní nápravě. Spolu s geniálním podvozkem – věřím, že i ten standardní je skvělý, ale já jsem měl adaptivní podvozek M – je tak testováno čtyřkové BMW přesné takové, jak se o BMW desetiletí mluví, a sice, že podvozek je rychlejší než motor. A teď si vzpomeňte, co jsem napsal o motoru a spojte si to s podvozkem. Je pekelně rychlý. Když ho nevyprovokujete k jinému chování, pak je BMW při vjezdu do zatáček neutrální, přední kola vedou auto přesně tam, kam chcete…

Další články autora

Maca, tajemná bylina s blahodárnými účinky

Jednou z nejstarších a nejdéle pěstovaných rostlin je maca peruánská. Je opředená tajemstvím a její...

Nepříjemné opruzeniny v létě, koho postihují a jak se s nimi vypořádat

Pokud jste se nikdy nesetkali s opruzeninou, je to tak trochu zázrak a bezesporu jste v tomto...

Nemůžete se dočkat, až vyrazíte na dovolenou na kole?

Léto je skoro za dveřmi, a pokud jste si naplánovali pár dní v přírodě na kolech...

Historie loga

Victoria's Secret je jednou z předních světových značek spodního prádla. Od svého založení v roce...

Nejnovější články

Maca, tajemná bylina s blahodárnými účinky

Jednou z nejstarších a nejdéle pěstovaných rostlin je maca peruánská. Je opředená tajemstvím a její...

Nepříjemné opruzeniny v létě, koho postihují a jak se s nimi vypořádat

Pokud jste se nikdy nesetkali s opruzeninou, je to tak trochu zázrak a bezesporu jste v tomto...

Nemůžete se dočkat, až vyrazíte na dovolenou na kole?

Léto je skoro za dveřmi, a pokud jste si naplánovali pár dní v přírodě na kolech...
- Reklama -PR článek