Kia Sorento 1,6 T-GDi PHEV – Do sítě!

rodina

Navenek docela obyčejné Sorento, víčka „nádrže“ na obou stranách auta však naznačují, že je přece jiné. Jedno víčko je na palivovou nádrž, druhé na nabíjecí konektor. Testujeme totiž plug-in hybridní verzi Sorenta. A hned na úvod musím říci jednu velmi zásadní věc: prvky plug-in hybridního pohonu, na rozdíl od většiny plug-in hybridů, nijak neovlivňují prostor kabiny a prakticky ani zavazadlového prostoru. Dokonce si můžete dopřát i třetí řadu sedadel, tedy sedmimístnou verzi. Akumulátor hybridního systému je totiž umístěn pod podlahou kabiny – konkrétně pod sedadly řidiče a spolujezdce, nabíjecí jednotka zase pod podlahou kufru. Hybridní pohon se skládá z 1,6litrového přeplňovaného zážehového motoru, který sám o sobě dává 132 kW (180 k), resp. 265 Nm, a synchronního elektromotoru s permanentními magnety, který je vsazen mezi benzinový motor a převodovku a vyvine 67 kW (91 k), resp. 304 Nm. Kombinovaný výkon systému činí 195 kW (265 k), resp. 350 Nm. Dieselové Sorento využívá novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovku, hybridní i plug-in hybridní verze mají šestistupňový automat klasické konstrukce s planetovými převody. Na Slovensku se prodávají pouze verze s pohonem všech čtyř kol, přičemž pohon AWD je řešen mechanicky. To znamená, že výkon na zadní kola přenáší hnací hřídel z převodovky pod podlahou kabiny. Aby to bylo možné, akumulátor má tvar sedla.

Blízko normy

V interiéru znáte rozdíl vůči dieselovému Sorentu pouze díky tlačítku EV/HEV na středovém tunelu. Jinak je vše jako v běžném Sorentu – výborný posed za volantem, velká a pohodlná sedadla, kopec prostoru ve všech směrech, kvalitní materiály, nápadité detaily…, zkrátka máte pocit, že máte v rukou solidní auto. Jízda na elektrickou energii je nesmírně uklidňující – je totiž tichá a reakce na plyn nenechají na sebe čekat. S kapacitou 13,8 kWh byste podle WLTP měli ujet 57 km, ve městě dokonce 70 a musím říci, že reálný kombinovaný dojezd nemá daleko od normovaného. Nabití akumulátoru trvá zhruba 3,5 hodiny. Auto má totiž pouze konektor typu Mennekes, takže nabíjíte střídavým proudem a vestavěný měnič má výkon 3,3 kW. To znamená, že při běžných nákupech mnoho elektrických kilometrů „nenatankujete“. Pravda, když budete nabíjet v práci nebo přes noc doma, tak vám to může být jedno. Kia má jednu chytrou věc – krytku nabíjecího konektoru můžete založit do štěrbiny na ramínku víčka, takže se vám během nabíjení za větrného počasí nebude otloukat o karoserii.

Komponenty plug-in hybridního systému nijak neomezují prostor.
S režimem HEV si můžete uchovat elektrickou energii pro pozdější jízdu po městě. I v tomto režimu se do pohonu zapojuje i elektromotor, dokonce auto může jít i na čistě elektrický pohon, ale elektromotor si bere na sebe podstatně menší část práce a akumulátor se průběžně dobíjí – většinou rekuperací při brzdění nebo uvolnění plynu, ale když je třeba, tak iz motoru. Připojování a odpojování jednotlivých motorů v hybridním režimu je hladké. Samotný benzínový motor je hlučný a má surový chod, takže jeho připojování a odpojování zpozorujete. A například na dálnici se k hluku benzinového motoru přidává také aerodynamický hluk a hluk odvalování kol. Oba jsou poměrně vysoké. Trochu rozčarovaný jsem zůstal iz dynamiky, zaostává za papírovými hodnotami.

Velký rozptyl

Spotřeba benzínu bude záviset samozřejmě na tom, jak poctivě budete nabíjet, resp. jak často budete jezdit na elektrickou energii. Pravda, „nulová“ spotřeba benzínu neznamená „nulové“ náklady. Elektřina také něco stojí. Zajímavé je však, že iv rámci hybridního režimu – když jsem akumulátor nenabíjel – spotřeba výrazně kolísala. Pohybovala se v rozmezí 4,3 – 12,8 l/100 km. Celkový průměr v hybridním režimu mi vyšel na 8,4 l/100 km, což není málo. U 67-litrové nádrže tedy dojezd není nijak oslnivý. Na druhé straně, Kiu chválím za precizní statistiku o spotřebě. Každou jednu jízdu, i kdyby měla trvat kilometr, si auto zaznamenává samostatně. Dodávám, že podobně jako v dieselovém Sorentu, i v plug-in hybridním máte na výběr tři jízdní režimy pro silnici – Eco, Sport a Smart – a tři pro jízdu v terénu – Snow, Mud a Sand.

Plug-in hybridní Sorento je v porovnání s dieselovým těžší o necelých 150 kg, ale pouze necelá polovina této hodnoty se promítla do snížení užitečného zatížení. Když srovnám nejtěžší verze, tak plug-in hybridní uveze o 65 kg méně.

Co je třeba uznat

Jízda na elektřinu je nádherná.
Co nám chybělo

Kultivovanější projev benzinového motoru.
Co nás překvapilo

Plug-in hybridní pohon nijak neomezuje prostor v kabině.

Další články autora

V ulicích Ria karneval opět nebude, starosta kvůli omikronu odvolal pouliční oslavy

Ulicemi brazilského města Rio de Janeiro už druhý rok za sebou nebudou defilovat karnevalové průvody. Rozhodl...

V Česku počet nových případů stále roste, přibylo jich opět přes deset tisíc

Předběžné údaje ukazují, že v úterý zemřelo na covid 24 lidí, den předtím 60. PRAHA. V...

Mocnosti se shodly. Jaderná válka se nesmí nikdy rozpoutat

Jaderné zbraně mají podle mocností sloužit k obraně. Bílý dům, Kreml, Westminster, Elysejský palác, ale také...

Živnostníkům stoupnou minimální odvody. Mění se pravidla u gastrolístků

Živnostníky i zaměstnance čekají změny. Nejpozději do 8. ledna zaplatí samostatně výdělečně činná osoba (OSVČ) naposledy...

Nejnovější články

V ulicích Ria karneval opět nebude, starosta kvůli omikronu odvolal pouliční oslavy

Ulicemi brazilského města Rio de Janeiro už druhý rok za sebou nebudou defilovat karnevalové průvody. Rozhodl...

V Česku počet nových případů stále roste, přibylo jich opět přes deset tisíc

Předběžné údaje ukazují, že v úterý zemřelo na covid 24 lidí, den předtím 60. PRAHA. V...

Mocnosti se shodly. Jaderná válka se nesmí nikdy rozpoutat

Jaderné zbraně mají podle mocností sloužit k obraně. Bílý dům, Kreml, Westminster, Elysejský palác, ale také...
- Reklama -PR článek